сряда, 19 август 2009 г.

Eпиграфски данни за занаятчийското съсловие в Никополис ад Иструм


КРАСИМИРА КАРАДИМИТРОВА
Сборник в памет на П. Горбанов, ГСУ ИФ, Studia Archaeologica, Suppl. 1, 2003, 218 – 222.

Присъединяването на нови земи към Римската империя неизменно предизвиква необходимостта от създаване на опорни точки, които да укрепят икономическото, а оттам и политическото влияние на Вечния град. Една от най-често срещаните форми на изява на процеса е основаването на градове, в които се съсредоточава икономическата мощ, административното управление и социалното влияние над придадената им територия1. Сред многобройните примери е Никополис ад Иструм. Основан в първото десетилетие на II в. сл. Хр., в следващите три столетия градът следва хода на промените в провинция Долна Мизия. Археологическите проучвания, макар и още недостатъчни, недвусмислено свидетелстват, че архитектурният му облик, полисното устройство, почитаният от населението му пантеон и ежедневният му живот представляват смесица от наследени местни традиции, нововъведения на римската власт и източни влияния2. Почти квадратният план на агората, характерен за Източното Средиземноморие, хармонира с голямото разнообразие на изображения на източни божества в монетосеченето на града3. Почитането на Капитолийската триада в нейния малоазийски аспект4 се свързва с особеностите на част от архитектурните фрагменти от обществените сгради около централния площад5. Друга група паметници на архитектурата обаче издава местна схематизация на растителния орнамент6, а и някои елементи от култа на Дионис също са повлияни от тракийската религия7.

Целта на това проучване е въз основа на епиграфските данни да се разкрие палитрата на занаятчийското производство в Никополис ад Иструм, етническата принадлежност на хората, заети с него, и организацията му с оглед установяване ролята на местното население за развитието на занаятите тук на фона на очертаната специфика, определяща индивидуалността на града.

Невисокото обществено признание на занаятчийския труд и отбелязването на този вид занимание единствено в частните – посветителни и надгробни –надписи, при това преимуществено от лица, достигнали до горната прослойка на занаятчийското съсловие, е една от съществените причини за оскъдността на данните в интересуващата ни насока. Затова там, където е необходимо, ще бъдат привличани и надписи, съдържащи непреки данни за развитието на занаятите в града. За малобройността на сведенията допринася и градоустройствената концепция на римляните, която забранява упражняването на занаяти, ползващи огън, в укрепената част на града.

От всички занаятчийски гилдии през римската епоха най-разпространени са тези, свързани с производството на облекло8. В Никополис ад Иструм надписите ни дават сведения за развито тепавичарство9. Примерите за лица, упражняващи този занаят в останалите части на империята, са регистрирани най-вече в Мала Азия10, което позволява на Фр. Поланд твърдението, че именно тук тепавичарството и съответно останалите процеси, водещи до готов продукт - облекло, достигат завидно ниво на развитие. Отбелязването на тепавичарството като един от занаятите в Никополис ад Иструм потвърждава тук и сродните дейности – предачество, тъкачество, багрене. Естествено е присъщата на първите векове на новата ера пищност в облеклото, макар и в по-скромни размери в сравнение с Рим, да бъде характерна и за населението на един от водещите центрове в икономиката на областта. За специалното внимание, което жителите на града отделят на своята външност, свидетелстват и намерените при разкопките статуи11.

Преработването на кожа също е едно от заниманията с голямо разпространение в античността. Надписите с имена на лица, заети с различните необходими технологични операции при обработването на кожа, се намират из цялата империя, без някъде, както в случая с производството на дрехи, да може да се определи област, където този занаят да преобладава12. От Никополис ад Иструм досега са известни имената на трима обущари13. Картината на римския град обаче би била непълна без многобройните коли и колесници, движещи се по улиците, както и без гълчавата на търговците, обградили пространството около площада, а за всичко това е необходим и трудът на безименни кожари.

И ако дотук бяха отбелязани само занаяти с полза най-вече за частния живот, то логично е предположението, че в един нов град, който непрекъснато се разраства, занаятите, свързани със строителството, ще да са сред най-популярните. Потвърждение са данните за имена на каменоделци14. Развитието на каменоделството се определя както от градоустройствените нужди, така и от спецификата на римската култура, която прагматично търси материална изява в паметници - монументални сгради с пищна украса, статуи, надгробни плочи, жертвеници - пред които времето е безсилно.

Свързано със строителството е и дърводелството. Гайос Бианорос от филата на Капитолина, роден в Никомедия15, без съмнение прекарва най-плодотворните години от своя над седемдесетгодишен живот в Никополис ад Иструм. Споменаването на заниманието му в надгробната плоча, при изричната уговорка, че тя е направена приживе, показва завидно професионално самочувствие и благосъстояние на човек, тръгнал от нищото.

С това всъщност се изчерпват и преките данни за развитието на занаятите в Никополис ад Иструм. Към косвените данни ние причисляваме и упоменаването в епиграфските паметници на лица с двойно гражданство, свидетелстващи за оживени връзки, най-вече търговски, между градското население и малоазийските градове. Така Лукас, син на Зенон, означава себе си като „никеец” и като „никополитанец”16. Освен зърнените храни, с които се е търгувало на пазара, той явно е предлагал и други възможности за осъществяване на подобна дейност. Именно доходността на покупко-продажбата на зърно през римската епоха е причината в градската управа да бъде включено лице, натоварено със задълженията на „агроном”17. Успешната търговия със земеделски продукти, от своя страна, определя и високо ниво на циркулация на монетните емисии, което стимулирало и развитието на занаятчийството.

Занаятчиите в Никополис ад Иструм са имали свои обединения, подобно на практиката в останалите части на империята. Надписите ни дават сведения за три от тях. Към първото се числели каменоделци, без съмнение внушителен брой в един нов град. Вероятно вече около средата на II в. е функционирало сдружение на „никомедийските каменоделци”18. Изричното уточняване предполага наличието по същото време поне на едно сдружение на каменоделци неникомедийци. В него вероятно са членували траки и други преселници. Предположението се обосновава от общото много високо икономическо развитие на града, доказано и по археологически път, и от спецификата на обработката на някои архитектурни детайли. Вероятното едновременно функциониране на две каменоделски сдружения предполага не само голямото значение на този занаят в живота на града, но и професионално, а оттам и социално разслоение в самата гилдия на каменоделците. Известно е, че подобните обединения целят защита на членовете си както в трудово, така и във финансово отношение, което, от своя страна, предполага и наличието на конкуренция19.

През управлението на Антонин Пий (138-161) кожарите в Никополис ад Иструм също са били обединени в сдружения20. Трима от тях правят посвещение за дълговечността на императора на Зевс Олимпийски, Хера и Атина.

За характера на третото сдружение нямаме достатъчно данни поради фрагментарността на надписа21.

Етническата принадлежност на лицата, упражнявали различни занаяти в Никополис ад Иструм, ни се разкрива чрез изцяло гръцки или малоазийски имена в лицето на дърводелеца Нейкос, син на Теодорос22, чрез римски имена с романизиран гръцки когномен и в добавка изричното упоменаване на малоазийския град Никея като родно място23, в случая с Гайос Бианорос Нейкаеос, чрез шаблонни императорски имена като тепавичаря Аурелиос Маркос24, който прави посвещение на Хелиос–Митра или пък чрез римски имена с гръцки когномен като кожаря Елиос Конон25. Приведените примери показват абсолютното доминиране на преселници от Изтока сред занаятчийското съсловие. Ако разположим данните в хронологически порядък, ще установим, че досега известните надписи покриват период от над век - от управлението на Антонин Пий26 до втората третина на III в.27. Споменатият вече Гайос Бианорос поръчва приживе своята надгробна плоча в последните години на II в.28. Имайки предвид възрастта на лицето - 70 години – и обстоятелството, че той посочва родното си място – Никея, то заселването му в Никополис ад Иструм е станало вероятно след средата на II в., т. е. по времето, когато в града вече функционират известните ни сдружения. Това, както и гръцките имена на посветителя на най-късно датирания надпис29, ни дават основание да твърдим запазването на приоритета на малоазийските преселници, а оттам - и един стабилен процес на малоазийска емиграция в течение на повече от век. Впрочем като общ процес това се потвърждава и от наблюденията върху надписи с друг характер30.

И ако от казаното дотук отново се върнем към целта на нашето изложение, то можем да посочим, че навлизането на местното население в занаятчийското производство в Никополис ад Иструм е бавен процес, започнал вероятно скоро след основаването на града, така че вече около средата на II в. да може да съществува и разграничението между никомедийците и останалите каменоделци. Въпреки че с разрастването на града се увеличава и нуждата от квалифицирани занаятчии, местното население без особена охота се включва в този вид дейност. Доказателство е и установеният паралелен процес на инфилтриране на траки в обществения живот на областта31. Единици ще да са били онези траки, които достигат горната прослойка на това съсловие както като обществено признание, така и като икономическа стабилност, комбинацията от които би могла да доведе до изричното упоменаване в надписите на съответния занаят. Това наглед парадоксално състояние – процъфтяващо занаятчийско производство и отсъствие на местния елемент в него, се обуславя от официалната римска политика, насочена към запазване приоритета на земеделското производство и дори към неговото по-нататъшно развитие. Специално внимание се отделя именно на областта, в която се намира Никополис ад Иструм32. Ето как комбинацията от спецификата на предримския период и диференцираната политика на новата администрация определя особеностите в развитието на занаятите в един от градовете на империята.


БЕЛЕЖКИ

1 Jоnеs, A. Н. М. Greek City. From Alexander to Justinian. Oxford, 1940, p. 140.

2Бoбчев, C. H. Nicopolis ad Istrum. Снимки и опит за реставрация. - ИАИ, V, 1928-1929, с. 15; Нови данни за „Одеона" на Nicopolis ad Istrum. - РП, I, 1948, с. 116.

3Мушмов, Н. Античните монети на Балканския полуостров и монетите на българските царе. С, 1928, № № 928, 1008, 1015, 1061, 1089, 1150, 1162 и др.

4Гочева, 3. Религиозният живот на Никополис ад Иструм. - В: Сб. в памет на проф. Ст. Ваклинов. С, 1984, с. 89.

5Иванов, Т. Върху някои аспекти на архитектурата на агората в Никополис ад Иструм. - Археология, 1979, №3, l–11 .

6Пак там, с. 6.

7Гочева, 3. Цит. съч., с. 91.

8Poland, F. Griechisches Vereinswesen. В., 1, p. 117.

9IGBulg, II, № 649.

10Poland, F. Цит. съч., c. 119.

11Съхраняваните в НАМ статуи под инв. № № 2341, 3324.

12Роland, F. Цит. съч., с. 145.

13IGBulg, II, № 664.

14Пак там, № 674.

15Пак там, № 690.

16Пак там, № 667.

17IGBulg, II, № 691.

18IGBulg, II, № 674.

19Роland, F. Цит. съч., с. 243.

20IGBulg, II, № 664.

21Пак там, № 703.

22Пак там, № 674.

23Пак там, № 690.

24Пак там, № 679.

25Пак там, № 664.

26Пак там, № 664.

27 Пак там, № 703.

28Пак там, № 690.

29 Пак там, № 703.

30Tačeva, М. Kleinasiaten und Syrer in Nicopolis ad Istrum. IIIII Jh. - In: Actes du I-er Congres International des Etudes Sud-Esteuropeennes. S., 1969, p. 115.

31Геров, Б. Романизмът между Дунав и Балкана. - Год. СУ. Истор.-фил. фак., 1950— 1952, №2, с. 352.

32Пак там, с. 343.


Няма коментари:

Публикуване на коментар